En del har väl uttryckt en del skepsis och sagt att Västerås (som är det alternativ som oftast nämns) skulle vara bättre. Jag tänkte då att det får man räkna på. Och det har jag gjort. Jag har räknat på restid från dagens residensstäder till Västerås och Enköping. Noteras bör att relationen Västerås - Västerås då blir noll. Ändå blir restiden kortast till Enköping. Nu handlar det inte om mycket - det är ju trots allt inte långt mellan Enköping och Västerås (13 minuter med tåg)
Resultatet blev så här:
|
Sammantaget går det alltså snabbare till Enköping både om man reser med bil och kollektivt. Man behöver naturligtvis räkna mer noggrant, jag har tittat på resor vid en viss tidpunkt (framme ca 10) och man kan kanske får andra värden med andra kartprogram (jag använde Google maps, målpunkt för bilresan järnvägsstation).
Men vad det visar är att tid att ta sig till orten knappast är ett skäl att avfärda Enköping som lämplig ort - snarare tvärt om. Räknar man dessutom in närheten till Stockholm, så vinner naturligtvis Enköping klart. Enköping är att räkna med för den som vill ha en lokalisering centralt i den nya regionen!
1 kommentar:
Sala borde väl restidsmässigt falla ännu bättre ut än Enköping eftersom Sala är en järnvägsknut med snabbtåg och intercitytåg till Dalarna och Stockholm, Upptåget och intercitytåg till Uppsala och Gävle och UVEN till Västerås och Eskilstuna?
Däremot inte om Uppsalas landshövding får som han vill och Uppsala bildar region med Stockholm istället. Fast i det fallet är nog Enköping rökt i alla fall.
Skicka en kommentar