Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

onsdag, september 23, 2009

Ge miljöbilar parkeringsrabatt!

På Kommunfullmäktige idag kom Thord från Miljöpartiet med en riktigt bra idé, nämligen att det skulle vara billigare för bilar som inte drivs av fossila bränslen att parkera i Enköping. Problemet med sådan idéer som dyker upp är att det inte alltid är möjligt att tänka igenom dem klart under ett sammanträde. Det är ingen slump att det finns beredningstvång inför fullmäktigebesluten.

Därför är jag, som jag sa i fullmäktige, allergisk mot förslag som läggs fram för sittande fullmäktigeförsamling. Men jag var också noga med att påpeka att det var en bra idé och att vi från majoriteten tänkte återkomma med ett förslag.Istället för att acceptera vår i grunden positiva inställning, blev det votering. Sådan är politikens verklighet, ibland voteras det mer av princip, än för att det finns olika uppfattningar.

Det finns också ett tydligt problem med Thords förslag och det är att det bara handlar om bränsletypen - fossilbränsle eller inte. Jag tror att det som borde vara grunden för en parkeringsrabatt ska vara miljöbelastningen, inte vilket bränsle bilen går på.

Inga kommentarer: