Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

tisdag, september 16, 2014

Tack, Erik Weiman!

Erik Weiman avgår som landstingsråd för moderaterna. Jag tycker det är tråkigt, även om jag förstår beslutet, Under åtta år har han hållit samman Alliansen i Uppsala läns landsting. Ett rekord. Under fyra av de åren har jag jobbat nära Erik som landstingsråd och gruppledare för Centerpartiet.

Jag förstår att Erik väljer att lämna uppdragen. För att fortsätt bör man ha siktet inställt på valet 2018 och att styra landstinget mandatperioden 2018-2022. Det är också så att ingen att det är ett mycket tufft uppdrag att vara landstingsstyrelsens ordförande, där man aldrig kan känna sig helt ledig. Åtta år är en lång tid.

Vårt samarbete i Alliansen i landstinget har fungerat mycket bra. Ett bra samarbete kräver att den som är störst är ödmjuk och inte försöker köra över övriga partier. Det finns frågor där vi inte varit överens. De har vi kunnat lösa, vilket naturligtvis betyder att vi andra också varit relativt smidiga.

Den bild jag har av Erik skiljer sig mycket från den som många i allmänheten har. Det är nyttigt att tänka på att den bild man får förmedlad av en person långtifrån alltid stämmer med verkligheten.

Jag kan inte heller undvika att nämna den smutskastningskampanj som bland annat Socialdemokraterna ägnat sig åt mot Erik. Ofta med direkta personangrepp. Och inte bara genom sina hejdukar på sajter som Alliansfritt, utan i direkt kommunikation från Socialdemokraterna. Tuffa debatter i sak är bra, och visst få vi som ledande politiker räkna med att få stå ut med en hel del från väljare och medborgare. Men i den kommunikation som vi själva styr över borde vi försöka tänka på att även de med en annan partibeteckning är människor.

1 kommentar:

G:son sa...

Bra skrivet!