Det finns en del saker som blir dyrare med att köra bussar och tåg. Den som har lön kan räkna med att man får (och förtjänar) högre lön. Kostnaderna för bränsle kan man räkna med går upp. Det betyder att också kostnaderna för kollektivtrafiken stiger och då måste de priser som kunden betalar följa med. Frågan är då om man ska höja priserna ofta och lite eller sällan och mycket.
Vi tror att små steg ofta är bättre än stora steg sällan - därför räknar vi med att höja priserna i kollektivtrafiken varje år ungefär i takt med prisutvecklingen.
Vad är då alternativet? Alternativet är att ständigt minska trafiken istället. Det är fel väg att gå. Ska vi fördubbla resandet behövs det snarare mer och bättre kollektivtrafik.
Inslag i Sveriges Radio Uppland
ps. Det är också glädjande och en styrka att det är en mycket bred majoritet (om än inte de små oppositionspartierna) som står bakom den inriktning som vi valt för priset.
Jag började som städhjälp
-
Jag är nog inte ensam om att blicka tillbaka på livet då man just fyllt 50
år. Personligen tittar jag i backspegeln ganska ofta – kanske till och med
mer ä...
9 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar