Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

onsdag, oktober 07, 2015

Uppsala folkhögskola - en resurs för samhället


Idag var jag på besök på Uppsala folkhögskola, som är Wik folkhögskolas filial inne i Uppsala. Det var ett både roligt och lärorikt besök där jag fick träffa elever i tvåan som ställde en hel del frågor om politik, ideologi och landstinget.

De var väldigt duktiga på att förklara varför folkhögskolan behövs och att det kan finnas många olika anledningar till att man behöver den andra chans som allmän linje på folkhögskola innebär.

Det kändes verkligen att detta var en del av landstingets verksamhet som bidrar till att bygga ett starkare Sverige. Som gör att människor får chansen att utvecklas och också ge ett större bidrag till vår gemensamma välfärd. Det finns personer och partier som vill avveckla folkhögskolan, men för mig är det ännu tydligare efter dagens besök att folkhögskolan är en del i en politik för jobb, företagande och tillväxt.

Som jag uppfattade det bodde alla elever i Uppsala. Det är ingen tvekan om att det finns många också i övriga länet som skulle kunna växa med en folkhögskoleutbildning. Från Centerpartiet har vi motionerat om att det borde finnas en folkhögskolefilial också i Norduppland.

Inga kommentarer: