Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

fredag, december 11, 2009

Elis-projektet uppmärksammas

Samarbetet i Enköping mellan skola och social kring elever med stor frånvaro (Elever i skolan - Elis)  finns beskrivet i den redovisning som Skolverket lämnat till regeringen om fördelning av pengar till samverkansprojekt. Projektet har nu övergått i permanent verksamhet.

Det är alltid kul när Enköping uppmärksammas positivt, men kanske särskilt för Elis. Just arbetet med de elever som har hög frånvaro visar tydligt att det inte går att dela upp arbetet i skolan i en del som handlar om kunskap och en annan som handlar om det sociala. Om eleverna inte kommer till skolan, kommer de inte heller att lära sig det de ska.

utdrag ur
Dnr U2006/5879/S
 
Ett annat exempel är Enköping. Här har samverkan organiserats i ”ELIS-team” som arbetat operativt och bestått av respektive skolas elevhälsa, pedagog och personal från socialtjänsten. Det operativa arbetet har startat med en kartläggning av orsaker till frånvaron utifrån frågor om pedagogik, skolmiljö, hemförhållanden, fritid, intressen, relationer och hälsa. Med kartläggningen som utgångspunkt har en analys gjorts och relevanta insatser har satts in. De lyfter fram att en viktig framgångsfaktor i arbetet varit den positiva samverkan med föräldrar som etablerats. Arbetet har varit tydligt förankrat på ledningsnivå genom en styrgrupp bestående av skolchef, socialchef, utvecklingsledare på socialtjänsten och chef för Resurscentrum. En referensgrupp har utgjorts av rektorer för de i projektet ingående skolorna, chefen för socialtjänstens personal och verksamhetsansvarig inom BUP. Till ”Elis-teamet” har en samverkanscoach funnits knuten. Dennes uppgift har varit att handleda teamet i enskilda ärenden men också att hjälpa till med att utveckla samverkansformer. I sin rapport betonar Elis-projektet vikten av att arbetet med frånvaro måste ses i ett helhetsperspektiv utifrån främjande, förebyggande och åtgärdande insatser. På den främjande nivån arbetar man med att utveckla skolmiljön och relationskompetens, på den förebyggande nivån arbetar man med att förbättra rutinerna för frånvarohantering och på den åtgärdande nivån vid akuta behov finns Elis-teamen. Under hösten 2009 utvecklas arbetet ytterligare och projektet är nu en permanent verksamhet.

Inga kommentarer: