Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

tisdag, december 30, 2014

En intressant övning i mellandagarna

Stefan Olsson är en av de moderater jag uppskattar, även om vi naturligtvis inte alltid är överens. Han har på sin blogg listat vilka kommunerna andel av asylsökande, valresultat för moderaterna och valresultat för Sverigedemokraterna. Hans tycker sig se en koppling mellan antalet asylsökande i en kommun och valresultat.

Tesen är inte orimlig och det är intressant att ha data, men det gäller ju att se om det verkar stämma. Det är ju sådant man kan ägna mellandagarna åt, även om man egentligen har annat som borde göras. Jag la in Stefans data i ett enkelt statistikprogram och det visade också att det gick att se ett samband - fler asylsökande i en kommun, större stöd för SD. Det var dock inget jättestarkt samband ( Pearson's r = 0,319 ).

Frågan hur starkt sambandet var fick mig att testa mot lite andra data. En idé som finns är ju att Sd-röstarna är samhällets förlorare. Jag hittade data på medianinkomsten i kommunerna och lade gjorde en körning på det. Det sambandet mellan medianinkomst och SD-röstning var starkare (Pearson's r = -0,450). Dock är det inget mot sambandet mellan medianinkomst i en kommun och andelen moderatväljare, det uppgår till hela 0,719.

Fotnot: Data hämtat från Stefan Olssons blogg och SCB.

Inga kommentarer: