Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

onsdag, april 16, 2014

Enklare eller svårare att köpa en resa?

Fick ett brev som beskrev hur enkelt det en gång var att köpa en resa. Vill man åka mellan Knivsta och Borlänge var det bara att gå till stationen och köpa biljett. Idag finns det ingen station att köpa biljett på. Så för den som vill tala med en riktig människa är det svårt.

För den som kan nöja sig med att använda datorn är det dock enklare än någonsin att köpa också komplicerade resor. Går man in på SJ:s hemsida och söker på en resa från Knivsta till Borlänge kan man köpa hela resan direkt: pendeltåg till Uppsala och SJ:s tåg till Borlänge.

Det går också att köpa betydligt mer komplicerade resor. Den som bor i Alsike och den 17 april vill ta sig upp till Sälenfjällen kan lika enkelt köpa hela resan: UL buss 180 till Knivsta Ar, UL buss 801 till Uppsala, SJ tåg 12 till Borlänge, Dalatrafik buss 257 till Malung och Dalatrafik buss 157 till Tandådalen. Pris 399 kronor.

Men det finns en brist, denna tjänst fungerar inte för all kollektivtrafik, utan bara den kombination av bolag som SJ (i det här fallet) väljer att samarbeta med. Inom kollektivtrafikbranschen pågår därför ett arbete med att skapa en gemensam plattform för gemensamma biljetter. Som det ser ut som kommer en första version vara på plats till sommaren. Då kommer det att vara möjligt för mig som sällanresenär att snabbt och enkelt köpa en biljett hela vägen, oavsett vilka företag jag reser med.

Det gör det möjligt också för den som bor på landsbygden och mindre orter att köpa biljetter för hela resan som direkt går att använda utan att först behöva åka in till stan för att köpa biljetter. Bor jag i Lillkyrka kan jag köpa biljetten få den hemskickad eller skriva ut den själv. Men för den som vill köpa sin biljett av en person är det precis som för den som vill sätta in pengar på banken och betala räkningar kontant, samhällsutvecklingen har gjort livet betydligt svårare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns också resealternativ som inte går att köpa online. Jag är SJ-pendlare, åker tåg mellan Enköping och Örebro varje dag. För det använder jag självklart en 30-dagarsbiljett, laddad på ett magnetkort. Jag kan fylla på mitt kort i automat på perrongen, det är inget större problem för de allra, allra flesta. Men för nya pendlare som inte redan har ett magnetkort att ladda hänvisar SJ till närmsta resebutik, som jag tror ligger i Västerås. För egen del måste jag planera när mitt kort ska sluta fungera (det händer med jämna mellanrum), så att det sker när jag är i Västerås, eller åtminstone har gott om tid att ta mig till Västerås för att byta ut kortet.
Att inte SJ sett till att skriva avtal om försäljning av sådana kort med något försäljningsställe i närheten av stationen (exempelvis kiosken inne i stationsbyggnaden i Enköping) är bedrövligt. Att ett statligt företag tillåts försämra servicen till nya och befintliga arbetspendlare är också bedrövligt.

Johan Örjes sa...

Du har helt rätt! Inom ramen för samarbetet mellan kollektivtrafikmyndigheterna i Mälardalen vill vi att det ska ska tas fram en gemensam biljett som fungerar både på regionaltågen och i lokaltrafiken i Mälardalen.