Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

lördag, augusti 23, 2014

Alla kan rösta på mig (i Uppsala län)

I landstingsvalet är Uppsala län uppdelat i tre valkretsar. I Centerpartiet är vi ju mycket för det nära, så alla kandidater på de tre listorna kommer från respektive valkrets. Jag står på listan för Södra landstingsvalkretsen. Till min förvåning, men stora glädje, har jag fått frågan om det går att rösta på mig fastän man är skriven i till exempel Uppsala eller Tierp.

Jag kollade på Valmyndighetens hemsida, och det går alldeles utmärkt! Där står följande:
Kan jag personrösta på någon som ställer upp i en annan landstingsvalkrets?
Ja. Kandidaterna är valbara i hela landstinget. Du kan rösta på alla kandidater som ställer upp i de olika landstingsvalkretsarna, du måste inte välja bland de kandidater som står på valsedeln i den valkrets som står på ditt röstkort.
Du kan inte personrösta på en kandidat som kandiderar i ett annan landsting än det du hör till.
Det var faktiskt så att jag fick 1 (en) personröst i mellersta valkretsen i förra valet! I praktiken har väl möjligheten inte så stor betydelse, men det kan ändå vara kul att veta att det går!

Inga kommentarer: