Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

torsdag, augusti 28, 2014

Spårväg eller inte spårväg

Det är självklart att Uppsala stad behöver ett stadstrafiksystem som växer med staden. En idé som diskuterats mycket är spårväg - som är ett snabbt och effektivt sätt att få hög kapacitet i kollektivtrafiken. Den stor frågan kring spårväg är naturligtvis kostnaden. För att få en bild av vad det kan komma och kosta har landsting och kommun tillsammans gjort en utredning om ungefär vad spårväg i Uppsala skulle kosta.

Facit landade på ungefär 8-12 miljarder kronor. Det är naturligtvis en enorm investering och som sedan kommer att generera någon form av löpande kostnader för räntor och avskrivningar och liknande. Fördelningen av kostnaderna är inte självklar, men oavsett vilken andel som finansieras av kommunen, landstinget eller till och med staten - är det samma skattebetalare och resenärer som kommer att få öppna plånboken.

En del är självklart positiva till att lägga så mycket av de samlade kollektivtrafikresurserna på spårvagn. För Miljöpartiet finns det nog ingen prislapp som är för hög. Från Centerpartiet, både i landsting och kommun, är inte full lika lättsinniga med pengarna. Det utvecklas idag andra fossilfria varianter av kapacitetsstark kollektivtrafik i form av bussar som ser ut som spårvagnar, eller spårvagn på hjul om man så vill. Detta är ett alternativ som det borde vara självklart för alla ansvarsfulla politiker att undersöka innan man bestämmer sig för att låsa upp stora delar av de framtida utrymmet för expansion av kollektivtrafiken i två linjer i en stad.

För mig är det viktig att pengarna räcker till bra kollektivtrafik till alla stadsdelar i Uppsala, till alla delar av Uppsala kommun och till alla delar av länet.

Här inslag i Radio Uppland: Spårvagn i Uppsala skulle kosta miljarder

Inga kommentarer: