Radio Uppland följde i förra veckan upp besluten i kollektivtrafiknämnden om tågsatsning (Tågtrafiken kostar mer). Vad kostar det om det blir verklighet var deras fråga. Det är en bra fråga, men det är svårt att ge något riktigt svar. Ur en vinkel är det visserligen rätt enkelt - ungefär 130 miljoner kronor mer är prislappen i ökade kostnader för tågtrafik.
Men det är bara kostnadssidan. Satsningen kommer naturligtvis att leda till en del ökat resande med tåg. Frågan är varifrån resenärerna kommer. Är det sådan som tidigare kört bil eller inte rest alls innebär det också nya intäkter, är det resenärer som byter från buss till tåg blir är intäkterna de samma. Vi vet att de nya resenärerna kommer, men hur snabbt kan vi räkna med att de hittar de nya resealternativet? En viktig fråga på kort sikt, men inte lika intressant i ett 10-årsperspektiv. Då är det viktiga att resenärerna kommer och att de finansierar en stor del av kollektivtrafiken.
Sedan finns alla de andra vinsterna med en förbättrad kollektivtrafik. En större arbetsmarknad och en större bostadsmarknad gör fler får chansen att få ett jobb, att få ett bättre jobb eller behålla sitt drömjobb i Kista och flytta till Morgongåva. Det ger någon krona extra tillbaka till landstinget, men bidrar framför allt till tillväxten i hela regionen. Så vad kostar det? Ja, gratis är det inte, men förhoppningsvis kommer denna satsning om några år ses som en självklar byggsten i en stark utveckling i Uppsala och norra och västra Uppland.
Jag började som städhjälp
-
Jag är nog inte ensam om att blicka tillbaka på livet då man just fyllt 50
år. Personligen tittar jag i backspegeln ganska ofta – kanske till och med
mer ä...
9 månader sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar