Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

fredag, januari 12, 2018

Lindbacken - fel tänkt för buss

Hållplatsen ligger ute vid väg 288. 

I dagens Uppsala Nya Tidning är det ett stort reportage om kollektivtrafik till Lindbacken. Lindbacken är ett område som växer, även om det ännu inte är så väldigt stort. Däremot kommer det att växa och bli ungefär som Björklinge till invånarantalet.

Artiklarna ger en bra bild av problemet - utformningen av Lindbacken är helt enkelt fel om man vill att det ska vara enkelt att ta bussen. Det är som om man inte tänkte praktiskt när området planerades. Till skillnad mot till exempel Björklinge finns det inga bra vägar mitt igenom området och de vägar som finns är smala.

Nu är det inte så att området saknar buss - det går i förhållande till hur många som bor i området rätt bra med bussar eftersom man från Lindbacken kan ta bussar som har sin utgångspunkt i Öregrund (811), Alunda (886), Gåvsta (118) och Hallstavik (805).

Problemet är att hållplatsen ligger ute vid väg 288. Dessutom ligger hållplatsen i den norra utkanten av området. Det blir långt att gå för dem som bor i andra änden av området.

Självklart skulle de flesta bussar inte gå in i området även om förutsättningarna fanns, det är ju inte så att den som reser från Öregrund till jobbet i Uppsala vill in på en runttur i Lindbacken varje dag till och från jobbet, men någon form av trafik skulle det nog bli - i varje fall med 3 000 invånare.

Bussar från Linbacken till Uppsala C klockan 6-9.
Vad behövs då för att Lindbacken ska kunna få en bättre fungerande busstrafik? Det enkla svaret är att det behövs möjlighet att köra en buss igenom området på ett bra sätt. Frågan är inte ny och jag var själv ut och tittade i området för något år sedan och konstaterade att med dagens utformning går det inte. Det är möjligt att det går att få tillstånd någon form av genomfartsväg genom området som bussen kan använda, och det är i så fall något som Uppsala kommun bör undersöka. 

Sedan det här med "stadsbuss". De bussar som används i stadsbusstrafik i Uppsala är anpassade för att gå inne i en tätort med förhållandevis låga hastigheter, korta restider och möjlighet till många stående. Den typen av bussar används i stadstrafiknätet i Uppsala - det område som i princip är Uppsala tätort. Till områden som Lindbacken ställer vi krav på högre komfort och säkerhet. Det behöver dock inte vara riktigt samma standard som de långväga regionbussarna - den typ av bussar som går till Storvreta, Lövstalöt och Bälinge skulle också fungera bra till Lindbacken och Gåvsta.


Inga kommentarer: