Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

tisdag, april 13, 2010

Vill Vänsterpartiet slopa maxtaxan?

Maxtaxan är en reform som framför allt har gynnat de med de högsta inkomsterna, och då talar vi egentligen inte några höga inkomster. När den infördes var det framförallt hushåll med två arbetande med någorlunda inkomster som fick se månadsavgiftens sjunka.

Motivet till maxtaxan från Socialdemokraterna var att den skulle minska hindren för framförallt kvinnor att öka sin arbetstid. Med en inkomstberoende avgift, ibland med progressiva inslag,  i kombination med det svenska skatte- och bidragssystemet blev det för lite kvar av en inkomstökning. Göran Persson beskriver det i sin bok Min väg, Mina val som "fattigdomsfällan".

Denna tanke har dock inte föresvävat Vänsterpartiet i Enköping. De vill återinföra en progressiv barnomsorgsavgift  (Sänkt avgift för låga inkomster) så att den som går från deltid till heltid får betala en större andel av lönen i barnomsorgsavgift.Det verkar alltså som om Vänsterpartiet vill slopa maxtaxan, i varje fall en maxtaxa som fyller sitt tänkta syfte.

Till stor del är förskolan redan idag avgiftfri, den del som är allmänförskola. För tiden utöver det betalar man en förhållandevis låg avgift, i vissa inkomstlägen i förhållande till inkomst. Jag kan förstå om man vill sänka avgiften eller slopa den, men att medvetet återinföra det som Göran Persson kallade fattigdomsfällan är inte en politik för rättvisa. Det är förvånande att Socialdemokraterna i Enköping ställt sig bakom förslaget.

3 kommentarer:

Magnus Ahlkvist sa...

Är det såhär vi ska få se valrörelsen i Enköping? Att Centerpartiet i övriga alliansen ljuger om sina motståndares förslag?

Du är troligen läskunnig och har redan läst vår motion om progressiva avgifter inom barnomsorgen. Maxtaxan blir kvar med vårt förslag. Förslaget innebär en sänkning av avgifterna för de lägsta inkomstgrupperna, men inte en höjning för någon. Marginaleffekterna är mycket måttliga.

Unknown sa...

Jag kunde kanske förstå att Johan Örjes missförstår - om förslaget vore helt nytt. Men icke. Han måste veta att det handlar om en sänkning av avgiften - en sänkning riktad mot de som behöver den mest. Och på sätt och vis är det ingenting nytt, man betalar ju mer om man tjänar mer (upp till en viss summa) som det är nu i dag. Det blir samma sak med Vänsterpartiets förslag: Att man betalar mer om man tjänar mer upp till en viss summa. Skillnaden är att avgiften sänks för de som tjänar minst.

Johan Örjes sa...

Jag har förstått Vänsterpartiets förslag. Det jag påpekar är att det strider mot idén bakom maxtaxan och ökar risken för det som Göran Persson kallade "fattigdomsfällan".

Det jag skriver är att "Det verkar alltså som om Vänsterpartiet vill slopa maxtaxan, i varje fall en maxtaxa som fyller sitt tänkta syfte."

Som jag läser ert förslag är marginaleffekterna betydande. Det är det som gör att jag tycker förslaget är riktigt dåligt, även som vänsterpartipolitik. Eftersom det bygger nya fattigdomsfällor uppfyller det vänsterns förslag inte syftet med maxtaxan.

Det