Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

tisdag, april 20, 2010

Tredje gången gillt!




Det var verkligen kul att få följa med bussen till Älvsjömässan och den stora matmässan GastroNord, för tävlingen om Sveriges bästa skolmatskockar skulle avgöras. Från Enköping deltog Team Bambatrion (Peter Åhlén, Jonas Österlund, Jukka Becklöf).Jag var med i en av jurygrupperna. Vi i lekmannajuryn fick ett likadant protokoll som används vid mattävlingar och det tog ett tag att komma på hur bedömningen skulle göras.

Det handlade naturligtvis om smak, men också en bedömning av om rätterna var möjliga att laga och servera till 100 personer - det är ju ändå skolmat det handlar om. Det betyder också att priset på råvarorna var begränsat till högst tio kronor per maträtt. Eftersom det är Lantmännen som står bakom tävlingen var de också tvungna att använda någon ingrediens därifrån i någon rätt.

Jag var med och bedömde maten från Team Aptit. Maten var självklart väldigt god - även sådan som jag normalt skyr smakade gott (vegetarisk quorn står aldrig på min inköpslista). Den färggranna fisksoppan var jättegod. Det var också den pepparotskryddade bogroulden, men någon pepparrotssmak - som jag som enköpingsbo naturligtvis suktade efter - kände jag inte.



Kockarna i Team Bambatrion fick, precis som de övriga tävlande lagen slita hårt för att få fram tre rätter i tid och också lägga upp dem snyggt (se bilden ovan). Det gick också rätt bra - men någon vinst blev det inte. Överlägsna segrare i tävlingen blev lag Rosenknopparna från Skövde.






Även om alla som inte vann officiellt blev två, var det Bambatrion som fick näst mest poäng. Det betyder att de lyfte sig en placering jämfört med förra tävlingen för två år sedan.  Med en sådan positiv resultatutveckling finns det all anledning att börja förbereda sig för att ställa upp med ett lag också nästa gång tävlingen anordnas. Tredje gången gillt, heter det ju i ordspråket.

Det är positivt att den här typen av tävlingar arrangeras. Inte bara för att lyfta fram betydelsen av skolmaten, utan också för att uppmärksamma alla dem som gör ett bra jobb i offentliga kök.

Inga kommentarer: