Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

onsdag, september 15, 2010

Vill uppdrag granskning inte visa hela sanningen?




Uppdrag granskning är ett program som nästan alltid har en tydlig agenda  - man tar en åsikt och driver den, utan att bry sig om att verkligheten knappast är så svart-vit som den skildras. Det hör till formatet att vara ensidig. Resultatet blir bra dramatik, men dålig journalistik.

Tydligen kommer vi i kväll att  få se ännu ett exempel, denna gång om fristående skolor, där Uppdrag granskning driver sin tes att det är fel. Problemet är att man tydligen inte tänker upplysa tittarna om de åtgärder som redan har aviserats för att komma tillrätta med vissa problem. Dessutom verkar man bli indignerad när en pressekreterare gör sitt jobb och försöker övertyga om att det faktiskt kan ligga i allmänhetens intresse att få reda på de förslagen (se artikel i Aftonbladet).

Jag har inte upplevt att det varit något problem med att fristående skolor i Enköping eventuellt går med vinst. Däremot kan jag tycka att Skolinspektionen i något fall varit för flat i sin tillsyn. Det är det som bör vara statens huvudsakliga roll - att följa upp kvaliteten - jag skulle också gärna se kommunerna fick en större roll, just eftersom jag upplevt att Skolinspektionen inte riktigt fungerat.

Inga kommentarer: