Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

fredag, maj 28, 2010

Bara Akademiska för Socialdemokraterna?


Socialdemokraten Sture Jalkemyr hade en insändare i Enköpings-Posten som jag inte tyckte borde stå oemotsagd. Så jag började läsa på lite extra om vad Socialdemokraterna sagt i sina landstingsprogram i länet. Då gjorde jag en som jag tycker uppseendeväckande upptäckt - inte ett ord om Enköpings lasarett.

Jag läste partiets valmanifest.  Där står inte ett enda ord om Enköpings lasarett, däremot att man ska "slå vakt om Akademiska sjukhuset". Nu är ju ett valmanifest rätt kort, men nog tycker jag att man åtminstone kunde fått in något om Enköpings lasarett när manifestet ändå antogs i Enköping.

Inte heller i partiets regionalpolitiska program står något om Enköpings lasarett, däremot ett helt avsnitt om Akademiska sjukhuset. Och det är en betydligt tjockare skrift än valmanifestet. Det blir lätt så för Socialdemokraterna, mycket Akademiska sjukhuset och inget Enköpings lasarett. Frågan är vilket som är värst - om Socialdemokraterna från Enköping försökt få med något om Enköpings lasarett, men inte fått stöd för det, eller om alla Socialdemokrater glömmer bort att det finns ett lasarett i Enköping.

Jag vill betona att det är naturligt att Akademiska sjukhuset får ett stort utrymme. Det är en stor del av landstingets verksamhet och en tillgång för länet, regionen och landet. Men avsaknaden av politisk vilja vad gäller Enköpings lasarett är anmärkningsvärd.

Centerpartiet däremot har tydliga idéer om Enköpings lasarett och lasarettet ingår i vårt avsnitt om sjukhusen i det landstingspolitiska program, precis som Akademiska sjukhuset gör. Vi vill att lasarettet ska utvecklas som en självständig enhet med ansvar för kortvårdskirurgi. Vi är också tydliga med att det ska vara möjligt att komma akut till vården dygnet runt.

ps. Noterar att det är Sven Jansson och inte oppositionsrådet Helena Proos som i Radio Uppland  presenterare socialdemokraternas motbudget i Enköping. Intressant! 

Inga kommentarer: