Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

tisdag, oktober 02, 2012

Edstav sätter pengar före patienten

Patineten i centrum är en viktig princip för Centerpartiets landstingspolitik. Redan som anställd av Centerpartiet i Västmanland fick jag snabbt insikt av de problem som kan uppstå när det görs en ny upphandling av familjeläkare och patienter därmed kan tvingas byta läkare utan att de själva önska det.

Denna erfarenhet präglar min syn på en del frågor. När miljöpartiets Johan Edstav går ut och kritiserar att landstinget säljer den tidigare upphandlade verksamheten vid bland annat Enköpings vårdcentral till det bolag som hittills bedrivit verksamheten på landstingets uppdrag tycker jag han är fel ute.

Självklart ska landstinget ha rimligt betalt. Däremot är det inte alltid bäst att i alla lägen eftersträva att få ut så mycket pengar som möjligt. Vi behöver också se till patienternas behov. I detta fall tycker jag att Edstav sätter strävan efter vad som möjligen, men inte säkert, skulle kunna bli någon krona mer till landstinget, framför att erbjuda patienterna kontinuitet. Det är fel prioritering.

Uppdatering: Av UNT framgår att hela oppositionen tycker att pengarna är viktigast. Tror faktiskt inte de tänkt igenom ordentligt vad konsekvenserna skulle kunna bli för patienterna när det gäller de här vårdcentralerna.

Inga kommentarer: