Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

söndag, augusti 29, 2010

Om nyttan av bloggar i debatten och vad jag lärde idag

Miljöpartiets landstingsråd Johan Edstav hade utmanat mig på debatt på torget i Enköping under lördagen.

Det blev en hel del diskussion kring nattöppen akutmottagning i Enköping, där de rödgröna fortfarande inte är lika tydliga som vi i alliansen. Alliansen har ju i det gemensamma manifetstet slagit fast att akutmottagningens dygnet-runt-öppet ska tryggas.

Edstav försökte också tala om hur hemskt det är i Stockholm där det finns gräddfiler i vården och kliniker som bara behandlar försäkringspatienter. På en rak fråga vad han hade för exempel hänvisade Edstav till Arrhytmia center.

Då var det bra att ha läst Anders W Jonssons blogg. Anders, som är barnläkare och toppar Centerpartiets riksdagslista i Gävleborg, skrev i februari om ett besök just på Arrhytmia center ( Arryhytmia center eller besök i verkligheten). Där skriver Anders bland annat att:

De allra flesta patienterna som behandlats hade gjort så remitterade av sitt landsting. Bland annat hade mitt eget landsting Gävleborg remitterat flera. Gräddfilen hade de patienter som remitterats från landsting. De kom alltid först.

För övrigt framgår det tydligt av centrets egen hemsida att de flesta patienterna är remitterade från landstingen och alltså finansierat med skattemedel.

Man lär sig något varje dag - idag har jag bland annat lärt mig att det finns skäl att noga undersöka sanningshalten i de påståenden Johan Edstav gör i debatten - oavsett hur självsäker han verkar.

Inga kommentarer: