Skriv bättre insändare

Vill du bli bättre på att skriva insändare?
Jag ger några goda råd på:

fredag, februari 21, 2014

Obegripligt av Anders Borg

I Land Lantbruk uttalar sig finansminister Anders Borg väldigt negativt om framtiden för svenskt jordbruk. På webbsidan är rubriken "Jordbruksindustrin överlever inte". Med tanke på att finansdepartementet till väldigt stor del kan påverka detta, så är det naturligtvis också ett oroande uttalande. Om inte finansministern tror på svenskt jordbruks framtid, så är väl risken att det också är svårt att få de resurser som behövs för att stärka jordbrukets konkurrenskraft.

Jag vill att vi även i framtiden ska kunna köpa och servera god och näringsrik mat producerad i Sverige. Jag vill att patienterna på Akademiska sjukhuset och Enköpings lasarett ska få kött från djur som är uppfödda under goda villkor och gärna på gårdar i Uppland. Jag vet att åtminstone mina centerpartistiska kollegor resonerar på samma sätt när det gäller mat till förskolor, skolor och äldreboenden. Då behövs det stora mängder svenska livsmedel och ett livskraftigt jordbruk.

fredag, februari 07, 2014

Bättre erbjudande för barnfamiljer

En av de första frågor som Anna-Karin Klomp (KD) tog upp med mig när jag fick ett visst ansvar för kollektivtrafiken handlade om barn. Med dagens regler inom UL får två barn under sju år följa med en betalande vuxen gratis. Men det finns familjer som har fler barn under sju år och det är ju inte alltid man reser (bara) med sina egna barn. Sedan Lina Nordquist (FP) tillträdde som landstingsråd har hon också talat mycket med mig om barnfamiljernas situation.

När vi nästa vecka har kollektivtrafiknämnd finns det ett förslag om att slopa gränsen för antalet barn. Är det en vuxen som reser med barnen (och därmed tar ansvar för dem) så ska det från 1 april inte finnas någon begränsning på antalet är det tänkt.

En annan förändring är att helgrabatten kommer att bli bättre enligt förslaget. Idag innebär helgrabatten att en vuxen får ta med sig två barn till och med 11 år under lördagar, söndagar och helgdagar. Nu är förslaget att helgrabatten ska utvidgas. Den ska börja gälla redan klockan 12 på fredagen och man ska få ta med sig upp till 6 barn till och med 11 år.

Förhoppningen är bland annat att de familjer där någon av de vuxna har ett UL-kort för resorna till och från jobbet i veckorna nu i större utsträckning kommer att använda det när man ska ta barnen och deras kompisar på bio eller till badet.

Läs på Sveriges Radio Uppland: Enklare och billigare att åka kollektivt med barn

onsdag, januari 22, 2014

Länets sjukhus i topp

Det kan ibland vara intressant att lyfta blicken och se hur länets två sjukhus värderas i en jämförelse med övriga landets sjukhus. En sådan jämförelse har gjorts av tidningen Dagens Medicin. Den visar att det är kvalitet i det arbete som görs anställda och ledning på landstingets båda sjukhus.

Akademiska sjukhuset ligger på medaljplats även i år. Precis som i fjol rankas man som det tredje bästa univeristetssjukhuset i landet. Det som drar ned resultatet är köer till vården och väntetider på akuten.

Även Enköpings lasarett klarar sig bra. Av de 18 mindre sjukhus som är med i rankingen hamnar Enköping på plats fem.

Uppdaterad:
ps. Värt att notera att näst bäst i klassen är Bollnäs sjukhus, som drivs av Aleris på uppdrag av landstinget Gävleborg. Läs mer på Hälsingetidningar webb: Bollnäs sjukhus i ny topp

tisdag, januari 21, 2014

Tråkigt besked från SJ

SJ stänger i stort sett alla sina resebutiker runt om i landet. Beslutet är ett led i bolagets stora besparingsprogram. I vårt län är försvinner både butiken i Uppsala och den i Enköping. Det är ett trågigt besked.

Även om försäljningen kanske inte är så stor, så är det en viktigt informationskanal för den som reser lite då och då. I Enköping säljer SJ:s resebutik också UL:s biljetter och även om det finns ytterligare två ombud så är det naturligtvis en förlust om möjligheten att ställa frågor och köpa biljetter nu försvinner, även om vi lyckligtvis har en biljettautomat på plats på resecentrum i Enköping.



torsdag, januari 16, 2014

Fördela tåglägen på nytt sätt

Dagen Nyheter skriver idag Trångt på spåret – då går tågen långsammare om hur pendlarna i Mälardalen drabbas av Trafikverkets fördelning av tåglägen. Detta är ett högst påtagligt hot mot många människors vardag, men också mot utvecklingen i många minder (och större) orter i Mälardalen. Ska man man bosätta sig i Strängnäs eller Enköping vill man veta att det går att pendla till jobb i Stockholmsområdet inte bara de närmaste året utan under längre tid.
 
Som DN skriver har många pendlare fått kraftigt förlängda restider under högtrafik, för att ge plats för flera konkurrerande tågföretag på sträckan Stockholm-Göteborg. Problemet är att dessa tåg får företräde framför de de storregional tågen.

 
Det är inte långsiktigt förenligt med önskan om en breddad arbetsmarknad, ökat bostadsbyggande och tillväxt att tvinga pendlare att leva i ständigt oro över att tåget inte ska gå nästa år eller att det dagliga resandet plötsligt ska bli betydligt längre. Samtidigt behöver det naturligtvis finnas tåg också till Göteborg och en utökad konkurrens är bra. En vettig lösning vore att under längre tid definiera utrymmet för olika tågsystem. Att bestämma att det ska finnas minst ett antal avgångar för snabbtåg till Göteborg och att det ska finnas utrymme för minst ett antal regionaltåg till Katrineholm och pendeltåg till Gnesta. Inom dessa ramar kan man sedan ha konkurrens om tåglägena, så att snabbtåg tävlar mot snabbtåg och regionaltåg mot regionaltåg.
 


Inga höjda enkelbiljetter i Uppsala stad

Vi uppskattar att Stefan Hanna med flera delar vår syn att det är bra att pendlingen underlättas genom ett gemensamt månadskort – även om det innebär att en del får betala mer än de gör idag. Hans förslag om att göra hela Uppsala kommun till en zon för enkelbiljetter har UL tittat på i sitt utredningsarbete. Det förslaget skulle innebära kraftiga höjningar jämfört med dagens enkelbiljettpris på stadsbussarna. Eftersom vi inte vill höja priset på enkelbiljetterna i Uppsala stad valde vi den lösning som nu är föreslagen.

Johan Örjes Fredrik Ahlstedt

lördag, december 14, 2013

Ny tidtabell - nya möjligheter för Fjärdhundra

Uppdaterad 2013-12-14 14:50
Med nya tidtabeller uppstår också nya möjligheter. Detta gäller från den 15 december inte minst Fjärdhundra. Jag har roat mig med att kolla i Resrobot hur det ser ut fram till sommaren. Genom att bland annat skapa några anslutningar till Upptåget i Heby, får Fjärdhundra ett rätt bra utbud av resemöjligheter till inte alltför avskräckande restider. Kortaste restiden till Uppsala blir en timme och tre minuter.


Resmöjligheter Fjärdhundra-Uppsala.
På väg hem från Uppsala går det till och med ännu snabbare vid vissa tider. Den snabbaste förbindelsen från Uppsala 15:43 går på under timmen.

Resmöjligheter Uppsala-Fjärdhundra

Resmöjligheterna till Stockholm finns också, men väntetiden i Enköping är lite för lång för att det ska vara riktigt attraktivt som daglig pendling. (Läs dock kommentaren från pendlare nedan)  Till Västerås tar det runt en timme, i några fall ned under 50 minuter om man byter till tåg i Enköping.

torsdag, december 05, 2013

Enklare att resa i Mälardalen



Fackföreningen Unionen vill underlätta för pendlande i Mälardalen och ha ett Mälardalskort. Nu finns ett sådant redan - det heter TiM-komplett och kostar drygt 4 000 kronor i månaden. Det gäller på alla SJ:s regiontåg och alla lokaltrafik i Mälardalen. Ett bra kort för den som reser i hela Mälardalen.

SVT kom och frågade mig om vad jag tyckte om Unionens utspel, och det var egentligen bara att hålla med. Vi jobbar i precis den riktningen.

Jag hoppas att vi så småningom ska ha ett mer sammanhållet biljettsystem i hela Mälardalen och det är också något som vi gemensamt arbetar med. Men innan dess behöver vi lösa en del andra problem. Mellan SL och UL har vi skapat ett bra gemensamt utbud av biljetter. Liknande lösningar bör vara möjliga att hitta också med andra län. Sådant som underlättar för den som pendlar mellan Söderhamn och Skutskär eller Västerås och Morgongåva.

En sak som vi redan börjat med är att jämföra våra olika regler i Mälardalen. Det finns en hel del skillnader. Det enda som är lika överallt är att barn är barn upp till 7 år. Det är många som saknar både studerande rabatt och rabatt för äldre, två viktiga och populära produkter i UL-trafiken. SL har tre zoner, några andra län flera hundra. Ska vi på sikt ha ett gemensamt Mälardalskort, kommer vi också att behöva vara överens om reglerna - och dessutom kunna få majoritet för de gemensamma reglerna i respektive landsting. Det är nog en rejäl utmaning.

ps. För den som pendlar mellan Storvreta och Söder finns det redan idag ett bra kort. Det gemensamma UL-SL-kortet. Bra pris (1800 kronor per månad) och tar man pendeln slipper man också bytet på centralen och kan gå av på Södra station.

tisdag, november 26, 2013

Laga mat på Akademiska!

Idag beslutade produktionsstyrelsen om ett tillagningskök på Akademiska sjukhuset. Ett bra och framåtsyftande beslut helt i linje både Centerpartiets politik och det som är den rådande trenden när det gäller offentlig matlagning. Redan tidigare har ju produktionsstyrelsen satt igång arbetet för ett tillagningskök på Enköpings lasarett.

Men var maten lagas är bara en del av förutsättningarna för en god måltid som bidrar till patienternas välbefinnande. Hela vägen fram till patienten måste var väl genomtänkt och fungera bra. Den bästa gourmémat kan förstöras på vägen från köket till munnen. Men det känns som ett stort steg framåt att Centerpartiet aktivt bidragit till att patientmaten i framtiden lagas på plats!



lördag, november 16, 2013

Enköpings lasarett kortar köer


Vilken härlig rubrik! Och vilket synligt bevis på den utveckling som de senaste åren skett på Enköpings lasarett. Den som läser artikel får också en bild av det kraftig ökade antalet operationer på lasarettet. Och framför allt - vad bra för alla de patienter som nu kan få sin operation snabbare. Röntgenundersökningar dygnet runt och operationer en söndagsmorgon.

I Uppsala läns landsting har vi en väldigt bra vård av hög kvalitet, men vi har problem med att väntetiderna ibland är alldeles för långa. Att det nu sätts in insatser för att få ned kötiderna är därför verkligen välkommet. Det är också ett resultat av ett hårt arbete, både i politiken och i verksamheten, för att hitta vägar att komma tillrätta med köerna.

torsdag, november 14, 2013

Ett enklare biljettsystem

Det finns få frågor som jag får lika ofta som frågor om biljetter och biljettpriser. Det system vi har är enkelt i grunden, men har massor av undantag och särlösningar och är dessutom en blandning beroende på olika huvudmän. Därför har kollektivtrafiknämnden begärt att förvaltningen skulle ta fram ett förslag till en ny pris- och biljettstruktur som skulle vara enklare.

Det har de gjort och det förslag de lägger fram uppfyller de krav vi ställt. Samtidigt är det radikalt. Ett UL-kort för all UL-trafik och fem zoner utan undantag med ett pris på 25 kronor per zon. I stort sett är det samma system som man har i Stockholms län, vilket inte minst är en fördel om vi utvecklar samarbetet ytterligare.

Den stora vinsten med förslaget är att jag som resenär enkelt kan förstå och lära mig systemet. Det kommer säkert att leda till ett ökat resande, framför allt på lite längre sikt. Du behöver inte tänka när du sätter dig på bussen till Arlanda, även om du oftast reser inne i Uppsala stad. Eller om du vill åka ut till Ulva kvarn, gå på fest i Vänge eller festival i Gävle. Har du ett UL-kort är det bara att kliva på bussen eller tåget.

Prisnivån i förslaget är samma som i Stockholm, det betyder att en del får sänkta priser och en del höjda. Så är det när budgeten ska gå ihop.

Jag har varit väldigt skeptisk till tanken på ett kort för hela länet. Men när jag följt de utredningsarbete som förvaltningen gjort och prövat olika alternativa förslag har jag insett att ett UL-kort för all trafik är det som är bäst för länet.

Om förslaget vinner nämndens gillande och passerar landstingsstyrelsens nålsöga och får bifall av ledamöterna landstingsfullmäktige, så kan det börja gälla nästa vår. Annars får vi väl harva på med vårt gamla system med  lite nytt lappande och lagande, men då kan vi politiker i varje fall inte lägga skulden på kollektivtrafikförvaltningen är medborgarna kritiserar oss för att det är svårt att förstå biljettsystemet.

Läs pressmeddelande från förvaltningen om förslaget: Förslag om ny zonindelning och prissättningsmodell för UL-trafiken

måndag, november 11, 2013

Ett bra besked för Mälardalen



På Dagens Nyheters debattsida presenteras en överenkommelse mellan staten, Stockholms läns landsting och ett antal kommuner. Beskedet innebär att det blir en utbyggnad av tunnelbanenätet - dels till Nacka (via Södermalm) men också till bland annat Barkarby.

Detta är en tydlig framgång inte minst för Centerpartiet i Stockholm. Som enda alliansparti gick Centerpartiet till val 2010 i Stockholm med löftet om att verka för en utbyggd tunnelbana. Nu kommer resultatet. Ett tydligt exempel på vad ett allianssamarbete kan ge i praktisk politisk utdelning.

En utbygd tunnelbana är också ett bra besked för hela Mälardalen. En väl fungerande kollektivtrafik i Stockholm är en förutsättning för att kollektivtrafik ska vara det alternativ som resenärerna väljer vid resor till och från Stockholm.

Att staten dessutom går in och medfinansierar kollektivtrafikens infrastruktur i några av länets storstäder gör det ju pockså lättare att föra en sådan diskussion också när det gäller kollektivtrafikens infrastruktur i storstaden Uppsala.

fredag, november 08, 2013

Mandat för minoritetsregering

Det är inte så lätt att förstå vad Stefan Löfven och Carin Jämtin menar med sin artikel på DN-debatt. När jag läsar får jag ändå intrycket av att de söker mandat för att bilda en minoritetsregering och att det hoppas kunna regera så med stöd i riksdagen i första hand från Miljöpartiet.  Om Miljöpartiet konstrar eller rösterna inte räcker kan de tänka sig att försöka få igenom sin politik med stöd av andra partier.

Traktiken är att uppträdda som man fortfarande var ett 45-procentsparti som dominerar svensk politik. Om det är den världsbild som finns på Sveavägen 68 tror jag det är bäddat för ett brutalt uppvaknande dagen efter valet.

torsdag, november 07, 2013

Hur mycket skattepengar för en svart klänning?

Har sett Uppdrags gransknings inslag om Göteborgs deltagande på Mipim. Är lite besviken. Trodde att det hade hittat mer. Visst har de en del fina fynd - köpet av fusk champagne som en vd begärt ersättning för som "frukost" var väl de tydligaste. Bra att det nu utreds av polis. När det gäller kvittot på den svarta klänningen som lämnats in som ett lunchkvitto känns det dock inte lika klockrent. Där är förklaringen, att man lämnat in fel kvitto, inte otrolig. 

Till en del var Uppdrag granskning in och tangerade frågan om nyttan med hela tillställningen. Lönar det sig att åka till Mipim. Men där gick man inte alls på djupet utan stannade vid lite förenklade frågor om man kunde knyta någon enskild etablering till just deltagandet i Mipim. En djupare granskning av nyttan med deltagande är ju annars den riktigt intressanta frågan. Det är också det som har stor ekonomisk betydelse - att deltaga eller inte deltaga på denna mässan handlar om miljoner, de felaktiga kvittona är några hundralappar.

Nu blev det ännu ett kvittogranskningsprogram. Det är bra och en viktig del i vår offentlighetsprincip att det är möjligt för allmänheten att granska till exempel denna typ av bokföring. Det har säkert också en viktig preventiv effekt, även om det nu inte verkar fungerat fullt ut i detta fall. Självklart hittade Uppdrag granskning några felaktigheter, så blir det antagligen alltid när man granskar en stor mängd verifikationer. Alternativet är en mycket mer noggrann kontroll av alla utlägg och kvitton. Men en sådan utbyggd kontrollapparat är inte gratis. Frågan man bör ställ innan man reflexmässigt börjar ropa på mer kontroller är ändå hur mycket skattepengar vi är beredda att lägga på att hitta ett felaktigt inlämnat kvitto på en svart klänning.

onsdag, november 06, 2013

Glöm inte Mälardalens pendlare, Fritzson!

 


Vore bra om fokus på pendlare i Mälardalen också var en självklar del för SJ:s vd.

Dagens Industri har idag en stor intervju med SJ:s vd Crister Fritzon. Budskapet är tydligt. Det är affärsresenärerna som är prioroiterade. Det enda som nämns om pendlare i artikeln är hur eländigt det är för SJ:s långdistanståg att hamna bakom ett lokaltåg när SJ.s tåg är försenade. Han bör nog tänka på att det är många av dem som pendlar dagligen med SJ i Mälardalen som också läser Dagens Industri.

På senare tid har SJ i olika sammanhang gett uttryck för att pendlarna i Mälardalen är en prioriterad grupp. Det har också märkts i kontakterna med SJ.  Det är därför förvånande att denna målgrupp inte alls verkar finnas i Crister Fritzons tankar i DI-intervjun.  De som sitter på SJ:s Uppsalapendel eller tågen på Mälarbanan är trots allt inte en obetydligt del av SJ:s kunder.

tisdag, november 05, 2013

Bra tänkt av Nobina

Nya bussar 009


UNT skriver idag om att Nobina, som är det bussbolag som kör den stora delen av länets regiontrafik, arbetar med att få sina chaufförer att köra mer mjukt och därmed bränslesnålt (Nobina vill ha mjuka förare).

Det är kul att UNT uppmärksammat det arbetet, precis som de tidigare skrivit om en annan av våra entreprenörer, GUB, genomfört en liknande satsning. Företagens arbete är viktigt av flera skäl. Dels handlar det naturligtvis om miljö - mjukare körstil sparar bränsle och minskar därmed utsläppen. Dels handlar det om komfort. Som passagerare är en ryckig körstil med snabba accelerationer och hastiga inbromsningar inget man önskar sig.

Sedan är det väl ingen nackdel att det också påverkar ekonomin. En betydande del av de rörliga kostnaderna för buss är ändå bränslekostnaden. Där finns det pengar att tjäna.


Sveriges bästa sjukhustandvård?

Idag besökt jag sjukhustandvården  vid Enköpings lasarett. Som landstingsråd behöver jag ju skaffa mig kunskap om mer än bara den kollektivtrafik som jag är direkt ansvarig för (eftersom en av de anställda bor i Grillby och jag ställde frågor om hur man tog sig till arbetet fick jag dock som en bonus  tydliga synpunkter på hur kollektivtrafiken kan utvecklas).

Det blev ett positivt besök inte minst kring den lokala ST-utbildning som genomförs tillsammans med sjukhustandvården i ytterligare ett antal län. Men jag får också del av hur IT-system fungerar (eller snarare inte fungerar) i vardagen.

När jag sedan frågar klinikchefen om vilket län som har bäst sjukhustandvård finns dröjer svaret. Han tänker efter, har nog inte tänkt riktigt i de banorna tidigare. Så kommer svaret: "Det är nog i Uppsala" - och så kommer några tydliga motiveringar.

onsdag, oktober 23, 2013

Upptåget gör skillnad

Sveriges Radio Uppland har kollat hur priserna på bostadsrätter utvecklats de senaste åren. Den kraftigaste ökningen har skett i Knivsta och Tierp. Två orter som har det gemensamt att de har bra kollektivtrafik med Upptåget och SL:s pendeltåg.

Det som intervjuas i Tierp är eniga om att Upptåget är en bidragande orsak till att intresset för Tierp ökar. Från landstinget har vi gjort stora satsningar på att förbättra kollektivtrafiken, bland annat genom att öka antalet avgångar till och från Tierp, men även genom att ge Knivsta (och Uppsala) tillgång till SL:s pendeltågssystem.

Att bygga en fungerande kollektivtrafik innebär inte bara bättre möjligheter för orter som Tierp att utvecklas, det minskar också pressen på storstäder som Uppsala och Stockholm.


torsdag, oktober 10, 2013

Fler operationer i Enköping



Som Enköpings-Posten idag skriver så kommer Hälso- och sjukvårdsstyrelsen nästa år att ytterligare öka antalet operationer vid Enköpings lasarett. Det är en del i en utveckling där Enköpings lasarett fått ett mer omfattande och tydligare uppdrag.

Uppsakttningsvis handlar det om ytterligare 500 operationer per år som kommer att bidra till att förkorta väntetiderna för dem som står i kö till operation. Att detta nu är möjligt beror på den satsning som gjorts på att utöka kapaciteten för operationer i Enköping.

torsdag, oktober 03, 2013

Lägg Nordeamiljarderna på infrastruktur




I dag skriver jag på unt.se om behovet av ytterligare satsningar på kollektivtrafik: i vårt län, i hela Mälardalen och fakstiskt i hela Sverige.

När man går igenom de utmaningar som vi står för inför framtiden är det ingen tvekan om att det behövs ytterligare investeringar. Den genomgång vi gjort inom ramen för Mälardalsrådet visar på att de sastningar som görs från statemn, som är stora, ändå inte räcker. Jag tycker att det då är naturligt att staten använder de pengar man får in genom att göra sig av med andra investeringar (aktierna i Nordea är det jag pekar på i debattartikeln) för att göra nya investeringar - nya och rustade spår och vägar i Mälardalen.

Läs hela inlägget på: http://www.unt.se/debatt/anvand-nordeamiljarder-till-infrastruktur-2618489.aspx